BLOG – Begonnen bij Mathijs Maaltijdbox en nu werkzaam bij Familiebox, zit Jim al aardig wat jaren in maaltijdbox wereld. Voor Maaltijdbox.nl verteld Jim over hoe de markt in Nederland gegroeid is.
De maaltijdboxen zijn een relatief nieuw fenomeen in e-commerce land en worden medemogelijk gemaakt door een toenemende welvaart, efficiënte last-mile, een gigantische groei in e-commerce en de behoefte aan gemak.
Maaltijdboxen in Nederland
De eerste vorm van een maaltijdbox was eigenlijk DeKrat (2010) in Amsterdam. Deze lokale dienst opgezet door wijlen Eefje Brugman, bracht (en brengt) de lekkerste streek gebonden producten rond in Amsterdam in combinatie met een goeie portie Hollandse Groente. Doordat de krat ook receptsuggesties bevat dan wel in de box of online zou je dit een maaltijdbox kunnen noemen, hoewel de portionering niet precies is afgestemd op het recept.
Ook in Nederland is de maaltijdbox pas echt groot geworden met de komst van Hello Fresh, die met een enorme zak geld van Rocket internet (Zalando) de Nederlandse maaltijdbox markt hebben ontgonnen. Vrij snel volgde Mathijs Maaltijdbox (onderdeel van Linas Matkasse), Streekbox, Beebox, Marley Spoon, Ekomenu en nog enkele andere zoals Chef Ali, Willem & Drees.
Waar de eerste 3 jaar de boxen vooral bestonden uit vaste recepten, gekozen door de menuschrijvers van de boxen, kwam er als snel innovatie in de vorm van een keuze model. 10 of zelfs 20 menu’s per week waar de klant er zelf 2,3,4,5 of zelfs 6 uit kan kiezen. Geen gezeur meer over vis, champignons of varkensvlees, als je het niet lustte waren er voldoende andere menu’s.
Inmiddels is het landschap van de maaltijdboxen ook weer enorm veranderd, Ekoplaza (Ekomenu) nam Streekbox over, Beebox en Willem & Drees zijn nu 1 box. Spelers zoals Allerhande stapte in de markt en zelfs Picnic is een service gestart anno 2019, onder eigen label.
Linass Matkasse heeft de drukke Nederlandse markt zelfs helemaal verlaten en zijn aandelen van Mathijs Maaltijdbox verkocht aan de Familiebox onderdeel van Bilder en de Clercq uit Amsterdam. En Hoewel Hello Fresh lange tijd voorop liep in het ontginnen van de Nederlandse markt is Marley Spoon eind 2018 een offensief begonnen met nog meer service, maaltijden en vooral heel veel Marketing geld en dus kortingen voor de consument! Hello Fresh zelf richt zijn pijlen op uitbreidingen buiten NL met initiatieven in België, Luxenburg en zelfs Parijs.
Deze 2 spelers verdelen het Gross van de markt, de overige spelers begeven zich in Niches en specialiseren zich op specifieke doelgroepen.
In deze Niches zien we Ekomenu als een grote box tevoorschijn komen, maar er is ook nog ruimte voor nieuwe initiatieven zoals bijvoorbeeld de Veganbox.
Familiebox richt zich weer specifiek op families met kinderen en veroverd op deze manier marktaandeel.
1/3 deel van de serie ‘Geschieden van de Maaltijdbox’. Geschreven door Maaltijdboxgoeroe Jim van Familiebox.