De maaltijdboxen zijn een relatief nieuw fenomeen in e-commerce land en worden medemogelijk gemaakt door een toenemende welvaart, efficiënte last-mile, een gigantische groei in e-commerce en de behoefte aan gemak.
Deel 1: Waar het allemaal begon
De oorsprong van de huidige maaltijdboxen is te vinden in Zweden waar twee concurrenten bijna gelijktijdig eind 2007 zijn begonnen met het bezorgen van recepten inclusief ingrediënten.
Linass Matkasse (Lina’s Kruidenierstas) opgericht door broer en zus Lina en Niklas Aronsson en Middagslfrid opgericht door Kicki Theander. Middagslfrid (etenstijd vreugde) staat iets eerder geregistreerd bij de KVK in Zweden en je zou dus kunnen zeggen dat dit de uitvinder is. Hoewel ook wel word verwezen naar nog oudere Koreaanse bedrijven die al tientallen jaren een soortgelijke service aanbieden.
Beide Zweedse ondernemers hadden een vergelijkbare missie, lekker eten gemakkelijk maken en mensen inspireren op een verassende manier te koken. Daarbij zagen ze ook beide kans een boterham te verdienen met die nieuwe businessmodel. Zij bepaalde immers wat er werd ingekocht (groente in het seizoen is goedkoop) en wisten voor ze moesten inkopen al hoeveel boxen ze exact verkocht hadden. Dit is ook wat het maaltijdbox businessmodel uiteindelijk succesvol maakt. No-waste, positieve cashflow en natuurlijk het abonnement waardoor de online winkelaar ineens een terugkerende klant wordt.
Beide Zweedse bedrijven groeide hard en hebben verschillende stappen naar het buiteland gemaakt.
De maaltijdbox werd echter pas echt mainstream wereldwijd toen in 2012 Hello Fresh en Blue Apron het concept groot maakte. Hello Fresh in Europa (Duitsland, UK, Nederland), Australië en Amerika. Blue Apron vooral op de Amerikaanse markt. Beide bedrijven geven de credits voor het uitvinden van het business model overigens aan Niklas Aronsson van Linas Matkasse. Beide bedrijven zijn ook inmiddels beurs genoteerd maar maken nog steeds geen winst.
Vele vormen en merken zijn anno 2019 wereldwijd gelanceerd en inmiddels ook alweer verdwenen en er rijzen vragen of het businessmodel wel echt werkt en de service over 10 jaar nog steeds zo groot is. Zeker nu online supermarkten steeds meer marktaandeel pakken.
1/3 deel van de serie ‘Geschieden van de Maaltijdbox’. Geschreven door Maaltijdboxgoeroe Jim van Familiebox.